طراحی، ساخت و نصب انواع سوله

سوله UBM؛ چگونه با انتخاب سوله های یو بی ام به بهبود سرعت و هزینه ساخت کمک کنیم

نویسنده : سوله گرام 01 اسفند 1402 223 بازدید نظر

امروز در زمینه طراحی و ساخته سوله ها شاهد انواع مختلفی از سوله ها هستیم و همین موضوع باعث شده تا تنوع محصولات در این حوزه به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده و افراد بتوانند متناسب با نیاز خود اقدام به خرید سوله موردنظرشان کنند.
یکی از انواع جدید سوله که امروزه شاهد استفاده از آن در بخش های مختلف هستیم، سوله های UBM نام دارد. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به سوله UBM انداخته و در رابطه با مهم ترین ویژگی های این محصول توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا سوله UBM را به شما معرفی کنیم.

 

سوله UBM چیست؟

در بخش اول اگر بخواهیم نگاهی به سوله UBM انداخته و در رابطه با آن صحبت کنیم باید گفت که سوله های UBM که از آن به عنوان سوله آمریکایی نیز یاد می شود، یکی از انواع جدید سوله ها هستند که به شکل قوسی طراحی و تولید شده و نوعی از سوله های بدون اسکلت به حساب می آیند.

در واقع این اثر سوله ها به نحوی هستند که می توان آن ها را با هزینه بسیار کم و طراحی ساده به وجود دارد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این سازه ها هیچ گونه اسکلت و ستونی نداشته و همین مسئله بسیار مهم باعث شده تا از نظر مهندسی سوله های UBM بسیار سبک و مقاوم باشند.
سوله های UBM به شکل قوسی یا U شکل طراحی و تولید می شود. نکته دیگری که به منظور طراحی این دسته از سوله ها باید به آن توجه داشته باشید این است که سوله های UBM از جنس ورق گالوانیزه بوده و با ضخامت های متفاوتی به وجود می آیند. در واقع این دسته از سوله ها با طی فرآیند نورد سرد به وجود آمده و تبدیل به سوله UBM می شوند.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که به دلیل شرایط این دسته از سوله ها یکی از نکات بسیار مهم و لازم به ذکر آن است که ساخت سوله های UBM برای مساحت های زیر ۱۰۰۰ متر توجیه اقتصادی وجود ندارد و به همین دلیل لازم است اگر قصد ساخت سوله های UBM را دارید برای انجام این فرایند متراژ های بسیار زیادی را در نظر بگیرید تا در نهایت بتوانید سوله ubm را به بهترین شکل ممکن در محل مورد نظر خود نصب کنید.

 

انواع سوله های UBM

یکی از سوالات بسیار مهم که پرسیده می شود این سوله های UBM دارای چه مدل هایی بوده و چه انواعی دارند. اگر بخواهیم نگاهی به این مسئله بیاندازیم می توان گفت که امروز سوله های UBM در سه نوع مختلف طراحی و تولید می شوند که به منظور معرفی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

سوله های Q شکل

دسته ای از سوله های UBM که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، سوله هایی هستند که با آن ها سوله زمین به زمین نیز گفته می شود.

نکته مهم این است که طراحی این دسته از سازه ها به نحوی است که در آن ها دو طرف سازه بر روی فونداسیون قرار گرفته و به دلیل آن که سوله از روی همین فونداسیون شروع می شود، در نتیجه به اجرای دیوار در اطراف آن نیازی نبوده و می توان به راحتی این دسته از سوله ها را به وجود آورد.

همین مسئله بسیار مهم باعث شده تا امروزه سوله های UBM Q شکل تبدیل به ارزان ترین و به صرفه ترین روش های اجرایی سوله شوند.

 

سوله های R شکل

نوع دیگری از سوله های UBM که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، سوله های R شکل هستند.

به این دسته از سازه ها، سوله دیوار به دیوار گفته می شود. علت این شیوه نامگذاری آن است که دو طرف سازه بر روی دیوار یا سطوح قرار گرفته و به همین خاطر این دسته از سازه ها به نام سوله های R شکل شناخته می شوند. شما می توانید از این دسته سوله ها را در پروژه های خاصی استفاده کنید.

 

سوله های T شکل

نوع دیگری از سوله های UBM که امروزه شاهد استفاده از آن ها در بخش های مختلفی هستیم، سوله های R شکل هستند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که این سوله ها به دلیل قرار گرفتن یک بخش از سازه بر روی فونداسیون و طرف دیگر بر روی دیوار به سوله های زمین به دیوار نیز معروف هستند و شاهد چنین نامگذاری برای آن ها هستیم.
شما می توانید از سوله های T شکل نیز در پروژه های خاصی استفاده کنید. البته نکته مهم این است که شما باید دید کاملی در رابطه با ویژگی های این دسته از سوله ها داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از مزایای آن بهرمند شوید.

 

مزایای سوله های UBM

یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که سوله های UBM چه ویژگی و مزایایی دارد؟ به منظور بررسی مزایای این دسته از سوله ها باید گفت که فرآیند سوله سازی با توجه به روش UBM بسیار سریع بوده و همین مسئله باعث می شود تا بتوان در پروژه های مختلف مدت زمان ساخت سوله را با استفاده از روش UBM به طرز چشمگیری کاهش داد.
همچنین سریع شدن فرآیند ساخت سوله باعث می شود تا هزینه های جانبی نیز کم شود. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که انجام فرآیند سوله سازی به روش UBM سرعت ساخت را تا ۵ برابر افزایش می دهد و همچنین ۲۰ تا ۴۰ درصد از هزینه های ساخت سوله را کاهش خواهد داد.
از سوی دیگر شاهد مقاومت فیزیکی و مکانیکی بسیار زیادی در این دسته از سوله ها هستیم و همچنین انعطاف پذیری و قابلیت تغییر در طراحی سوله نیز از دیگر مزایای این دسته از سازه ها به حساب می آید.
نکته جالبی که باید به آن توجه کنید این است که به خاطر استفاده از ورق گالوانیزه در سوله های UBM این دسته از سوله ها سازگاری بسیار زیادی با محیط زیست دارند. همچنین درباره زنگ زدگی از خود مقاومت نشان می دهند.
نکته قابل توجه آن است که سوله های UBM به دلیل مقاومت در برابر مواردی چون آب، آتش، اکسیدان و… بسیار بادوام بوده و همچنین از نظر نگهداری هزینه بسیار کمی دارند.

 

معایب سوله های UBM

یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که سوله های UBM چه معایبی دارند؟ به منظور بررسی معایب این دسته از سوله ها باید گفت که این سازه ها امکان نصب جرثقیل سقفی ندارند.

همچنین در زمستان و تابستان شاهد هدر رفت انرژی و حرارت در این سازه ها به طرز چشمگیری هستیم. همچنین برای ساخت سوله های UBM با دهانه و ارتفاع بلند محدودیت بسیار زیادی وجود دارد.
این موارد مهم ترین معایبی هستند که سوله های UBM دارند. به همین دلیل اگر قصد ساخت این دسته از سوله ها را دارید لازم است تا به این نکات توجه داشته باشید.

ارسال دیدگاه :

این لینک را به اشتراک بگذارید

کپی کردن لینک