آموزش انتخاب بهترین سوله و سازه فلزی

نصب سوله؛ مروری بر هیجان انگیزترین قسمت احداث سوله

نویسنده : سوله گرام 02 اسفند 1402 271 بازدید نظر

یکی از مهمترین سوالاتی که بعد از خرید سوله مطرح می گردد این است که نصب سوله چگونه است و شامل چه مراحلی می شود. در ابتدا باید متذکر شویم که مراحل نصب سوله مرتبط با نوع اجرای سوله است چرا که بعضی از سوله ها به وسیله پیچ و مهره به یک دیگر متصل شده و برخی دیگر نیز با استفاده از دستگاه جوش به یکدیگر متصل می شوند.

جوش زدن اجزای سوله هایی که با استفاده از دستگاه جوش به یکدیگر متصل می شوند نیازی به توضیح ندارد به همین علت در این مقاله به تشریح نصب سوله هایی می پردازیم که با استفاده از پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند.

 

مراحل نصب سوله

نصب سوله در عرض چند روز امکان پذیر است کافیست در این خصوص هزینه های مربوط به نصب سوله در مدت زمان کمتر را پرداخت کنید و یک سوله مناسب برای اهداف تجاری و صنعتی خود را مهیا کنید. مراحل نصب سوله به ترتیب ذیل صورت می گیرد:

  1. نصب ستون های سوله
  2. نصب رفترها
  3. نصب لاپه ها و پرلین ها
  4. گونیا سازی سازه
  5. نصب قاب های سوله و انجام کارهای انتهای نصب سوله
  6. نصب ستون های سوله

در ادامه به تشریح هر کدام از مراحل فوق و همچنین نکاتی که باید در زمان نصب سوله مورد توجه نصابان قرار گیرد می پردازیم.

نصب ستون های سوله

پیش از آنکه به بستن اجزای سوله با استفاده از پیچ و مهره بپردازیم باید مبادرت به نصب ستون های سوله نماییم. این ستون ها توسط جرثقیل در محل اجرای سوله قرار داده شده و توسط پیچ و مهره هایی که متناسب با استحکام و وزن ستون هاست سفت شده و یا جوش داده می شوند. پس از نصب ستون ها، مهاربندی موقت انجام شود. این اقدام وظیفه اصلی نصاب یا کارخانه سازنده سوله است.

 

نصب رفترهای سوله

بعد از نصب ستون ها نوبت به اتصال رفترها می رسد. قرار دادن رفترها باید به صورت مساوی صورت گیرد تا با توجه به سوراخ های موجود در روی ستونها اقدام به وصل کردن آنها به وسیله پیچ و مهره نمود. توجه به قطعات مونتاژ رفتر یکی از مهمترین اقداماتی است که در گام دوم از نصب سوله باید مورد توجه قرار گیرد.

باید در ابتدا روش حمل تیر رفتر توسط جرثقیل با توجه به شرایط محل ساخت سوله بررسی شود. در مرحله بعد تیر رفتر توسط جرثقیل حمل شده و در محل مناسب نگه داشته می شود تا پیچ و مهره ها بسته شوند. نکته دیگر اینکه باید رفترهای سقفی و مانند آن قبل از نصب بر روی سازه، روی زمین مونتاژ شده و در نهایت به صورت مستقیم و تراز شده نصب شوند. پیچ کاری دستگیره ها و مهار سازی بال های سوله نیز باید روی زمین انجام گیرد.

در زمان نصب رفترها باید به نکات ذیل توجه شود:

  • تمامی اتصالات صورت گرفته در نقاط پیچ و مهره ای باید به دقت چک شده و بسته شوند.
  • در هنگام نصب رفترها باید به نقشه های طراحی و اجرای سوله توجه کامل شود.
  • در این کار باید از پیچ هایی با مقاومت بالا برای بستن اتصالات استفاده نمود.
  • تمامی پیچ ها باید به روش Turn Of Nut (قوانین مرتبط با اتصالات پیچ و مهره ای) نصب شوند در غیر این صورت نمی توانند برگه استاندارد نهایی را دریافت کنند.
  • اتصال پیچ و مهره ها باید در نهایت توسط کارشناس رسمی چک شوند.

 

نصب لاپه ها و پرلین ها

در مرحله قبل باید رفترها در محل نصب، ثابت نگه داشته شوند تا پرلین های پیک و استرات های لبه بام در محل نصب شوند. نکته ای که در مرحله نصب لاپه ها و پرلین ها مورد توجه قرار می گیرد این است که اگر تیر رفتر سقف بیشتر از دو قطعه باشد باید پرلین های اضافی نصب شوند بدین صورت که رفترها در محل مورد نظر جاسازی شده و سپس دو پرلین یا لاپه، مابین رفترهای سقف قرار داده می شوند. در این مرحله نیز باید به نکات ذیل توجه کنید:

  • تمامی لاپه ها یا پرلین ها را باید محکم کرده و مهاربندی کرد.
  • جهت مهاربندی لاپه ها و پرلین ها باید قابها و تیرهای مهار رفتر را نصب نمود.
  • جهت نصب صحیح نیز باید قاب های مهار، گونیا سازی شوند.

 

گونیا سازی سازه

گونیا سازی یک مرحله حساس و کاملا مهندسی است که باید توسط یک فرد ماهر صورت گیرد. این مرحله در زمان نصب پرلین و لاپه ها صورت می گیرد. گونیا سازی توسط تنظیم مهارهای قطری و موقت در سقف سازه انجام می شود.

برای گونیا سازی سازه باید ابتدا ستون های نصب شده را شاغول کرد. بدین معنی که کابل های مهار را محکم و سفت کرده و با آزاد کردن مهره ها نسبت به گونیا سازی ستون ها اقدام می کنیم. در مرحله بعد تیرهای سقف سوله جهت دهی می کنند. این اقدام تا تاج سوله ادامه پیدا می کند. برای این کار باید ستون و بال رفترها در یک جهت باشند.

 

نصب قابهای سوله

مرحله نهایی مربوط به نصب قاب های سوله یا همان اسکلت بندی نهایی است. در این مرحله باید نسبت به نصب قاب ها و تکیه گاه های انتهای این قابها اقدام می شود؛ البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که در هنگام نصب قاب ها نیز  باید به گونیا سازی اهمیت ویژه ای داده شود. سپس باید به پوشش سقف و دیوار و کف سازی سوله اقدام کرد.

 

سخن نهایی

نصب سوله یک امر کاملا فنی و مهندسی است و نباید توسط افراد مبتدی صورت گیرد. دقت کنید که اجرای سوله و نصب قطعات آن دارای ریزه کاری های بسیار زیادی است و تنها یک اشتباه کوچک باعث می شود تا عملیات نصب سوله با موفقیت به اتمام نرسد.

قطعا نصب سوله به صورت اصولی اولین و مهمترین اقدامی است که در راستای توسعه کسب و کار خود انجام می دهید بنابراین نسبت به این امر بی توجه نباشید و سعی کنید از مهارت بهترین نصابان ایران بهره مند شوید.

ارسال دیدگاه :

این لینک را به اشتراک بگذارید

کپی کردن لینک