آموزش انتخاب بهترین سوله و سازه فلزی

اجزای سوله چیست؛ تمام آنچه که باید برای شروع بدانیم

نویسنده : سوله گرام 02 اسفند 1402 273 بازدید نظر

سوله ها یکی از سازه های بسیار مهمی هستند که امروزه شاهد استفاده از آن ها در بخش های گوناگونی هستیم. در این بین یکی از نکات بسیار مهمی که باید بدانید این است که سوله ها دارای اجزا و بخش های مختلفی هستند که هر یک از این اجزا ویژگی های خاص و منحصر به فردی داشته و در بخش های گوناگونی از آن ها استفاده می شود.

در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به اجزای سوله انداخته و در رابطه با آن ها توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید تا در رابطه با اجزای این دسته از سازه ها صحبت کرده و بیان کنیم که یک سوله دارای چه بخش هایی است.

 

بررسی اجزای تشکیل دهنده سوله

همان طور که بیان کردیم سوله ها امروزه جز سازه های مهمی هستند که دارای بخش های مختلفی بوده که هر یک از این بخش ها کاربردهای منحصر به فردی دارند. به منظور بررسی هر یک از این اجزا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

قاب اصلی یا فریم

یکی از اجزا مهم سوله قاب اصلی یا فریم استکه اگر بخواهیم آن را به شما معرفی کنیم باید گفت که به مجموعه تیر و ستون در فرآیند سوله سازی فریم گفته می شود. این مجموعه به فریم سخت Rigid Frame نیز معروف بوده و از این اسم نیز برای آن استفاده می شود. در کشور ایران از ستون ها و رفتر هایی با ساختار غیر منشوری استفاده می کنند.

 

رفتر

رفترها یکی دیگر از اجزا سوله ها هستند که شاهد استفاده از آن ها هستیم. در این بین یکی از سوالات بسیار مهمی که پرسیده می شود این است که رفتر چیست؟ به منظور پاسخ به این سوال باید گفت که تیر های افقی بالایی فریم متصل شده به ستون را رفتر می گویند.

نکته مهمی که برای بررسی کاربرد رفتر ­باید بدانید این است که بار مرده و زنده سقف از طریق رفتر به ستون ها منتقل خواهد شد و به همین دلیل رفتر دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. رفترها نیز مانند ستون دارای دو قسمت بال و جان بوده و لازم است تا برای نصب رفتر این دو بخش را به خوبی بشناسید.

 

وال پست

یکی از اجزا ستون های فرعی وال پست است و در قسمت ابتدایی و انتهایی سوله از وال پست برای کم کردن سطح بادگیر ستون های اصلی و همچنین در راستا ایجاد پست بند برای دیوارهای پیرامون استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای وال پست برای اتصال درب های ورودی و خروجی است.

 

استرات

استرات بخش دیگری از اجزا سوله ها هستند که در واقع قطعه ای مکانیکی به حساب می آیند که برای مقاومت در برابر فشار طولی در سوله ها نصب شده و از آن استفاده می شود.

استرات ها در حقیقت باعث منتقل شدن نیرو از یک قاب به قاب دیگر شده و همچنین باعث متصل کردن قاب ها به هم خواهند شد.

طول استرات های مورد استفاده برای ساخت سوله ها معمولا بین 5 تا 8 متر بوده و شاهد استفاده از آن ها هستیم.

یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که بسته به دهانه سوله ممکن است از چندین استرات در ساخت سوله ها استفاده شود.

 

مهاربند

مهار بند یکی از اجزای محوری است که در فرآیند سوله سازی شاهد استفاده از آن هستیم. استفاده از مهار بند باعث افزایش سختی لوله در راستای طولی و تا حدی عرضی خواهد شد. امروزه مهار بندهای مورد استفاده برای ساخت سوله به دو مدل قائم و افقی تقسیم بندی شده و شاهد استفاده از آن ها هستیم.

یکی از موضوعات بسیار مهمی که در رابطه با مهار بند باید بدانید این است که این قطعه سوله های به وجود آمده را در برابر نیروی وارده نظیر باد و زلزله مقاوم سازی کرده و باعث افزایش استقامت و استحکام سوله خواهد شد.

 

لاپه یا پرلین

لاپه یا پرلین از دیگر اجزا ساخت سوله هستند که در واقع مقطع های محوری بوده که دارای دو نوع دیواری و سقفی هستند و شاهد استفاده از آن ها در بخش های مختلف هستیم. نکته مهم این است که نوع سقفی لاپه یا پرلین در کشور ما کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و در حقیقت به منظور اتصال پوشش سقف و دیوارهایی با پوشش سبک از مدل اصلی آن استفاده می شود.

 

سینه بند

سینه بندها در سوله ها عموما با نبشی و ورق ساخته شده و یکی از اجزا اصلی برای ساخت و نصب سوله هستند. از سینه بندها برای جلوگیری از پیچش جانبی بال تیر در قسمت های تحت فشار بال انتهایی استفاده شده و به این دلیل شاهد نصب آن ها در سوله ها هستیم.

برای این که از کمانش پیچشی جانبی بال تیر در جاهایی که بال تحتانی زیر فشار باشد جلوگیری شود، بال فشاری را با استفاده از سینه بند به لاپه ها متصل کرده و از این طریق آن ها را مهار می کنند.

 

تاج

یکی از سوالات بسیار مهمی که پرسیده می شود این است که تاج به چه بخشی از سوله ها گفته می شود؟ به منظور پاسخ به این سوال باید گفت که قسمت بالایی فریم که محل اتصال دو رفتر به یکدیگر است را در اصلاح تاج سوله یا تاج فریم می گویند و در واقع تاج، این بخش از سوله را شامل می شود.

 

پی

پی ها یکی دیگر از اجزا سوله ها هستند که توسط کلاف هایی که عملکردی کششی هستند به یکدیگر متصل می شوند. وظیفه پی این است که ستون های سوله به پی های منفرد را متصل نگه دارند. در بعضی موارد به خاطر آن که ظرفیت پی افزایش پیدا کرده و بالاتر رود، شاهد آن هستیم که به پی برشگیر اضافه شده و از آن برای بالا بردن ظرفیت پی استفاده می کنند.

همان طور که مشاهده می کنید هر یک از این اجزا ها دارای ویژگی های خاصی بوده و بخشی از ساختار سوله را تشکیل می دهد. این مسئله باعث شده تا وجود آسیب برای هر یک از این بخش ها کل سازه را با مشکل مواجه کند و به همین دلیل پیشنهاد ما این است که اگر قصد نصب یک سوله را دارید، حتماً اجزای معرفی شده در این مطلب را در سوله خود مورد بررسی و ارزیابی قرار داده تا در نهایت بتوانید سازه خود را به بهترین شکل ممکن نصب کرده و از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

ارسال دیدگاه :

این لینک را به اشتراک بگذارید

کپی کردن لینک